Recension: Viktig från matmissbrukare till träningsförebild

Jag har läst ett antal självbiografier den sista tiden, och den senaste, Viktig från matmissbrukare till träningsförebild av Terese Alvén plöjde jag igenom i går. Det är en berättelse om hennes ätstörning, men också om hennes stora träningsintresse. Terese driver bloggen Spark i baken för att inspirera andra till ett hälsosamt liv. Men när hon var 20 år var hon så svårt sjuk i anorexi att hon var nära att bli inlagd på sjukhus. Boken handlar om hennes väg tillbaka. Jag tycker det är en historia som inger hopp, Terese kämpade sig fri och verkar i dag vara en sund träningsförebild som är tillfreds med sig själv. Boken är lättläst och välskriven, men kanske lite i längsta laget. Jag tror den hade vunnit lite på att kortas eftersom vissa saker upprepar sig. Det förekommer även en del siffror om längd, vikt och mat vilket tyvärr kan trigga personer med ätstörningar som läser boken. Onödigt tycker jag, man förstår av Terese sätt att beskriva sina tankar och handlingar vilket helvete anorexi är, det behövs inga siffror. Men annars är det en positiv bok med ett stärkande budskap.

Fast, nu när jag gick in på Terese blogg för att länka till den såg jag att den har reklam från Viktväktarna. Väldigt tråkigt.

Författare: Terese Alvén
Betyg: 2

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Böcker, Psykiatri och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Recension: Viktig från matmissbrukare till träningsförebild

  1. TicTacToe skriver:

    Va skönt att höra att man faktiskt kan ändra uppfattning om sig själv och acceptera sin kropp mer. Hur gick du till väga för att hamna där du är idag? Har du fått hjälp för din ätstörning?

Kommentera

