Psykiatrikongressen 2014

Idag hängde jag en stund på psykiatrikongressen i Göteborg. Den pågår i tre dagar och mängder av olika seminarier hålls. Jag lyssnade bara på ett block om självskadebeteende där bland annat en vän till mig föreläste. Det mest intressanta var Mia Ramklints presentation av en stor studie om förekomsten av självskadebeteende i Sverige. Undersökningen är en del i satsningen på det nationella självskadeprojektet. Mia Ramklint kunde berätta att nästan var tredje patient som skadar sig inte berättar det för psykiatrin. Vad det beror på vet man inte, men jag skulle gissa att många skäms för sitt beteende. Speciellt killar. En av slutsatserna var att självskadebeteende bör ses som något betydligt mer allvarligt än det gör idag. Beteende korrelerar ofta med självmordstankar och självmordsförsök.

Jag blev lite överrumplad av alla läkemedelsbolag som ställde ut på kongressen. Det är ju trots allt inte ofta man ser ren reklam för specifika piller. Om man inte är läkare… Det här för mig in på gårdagens ämne, diagnoser. Jag fick en fråga vad jag tycker om det. Jag är verkligen ingen motståndare till diagnoser, de kan bidra till att man får rätt behandling. Däremot tycker jag det är synd att man faktiskt måste ha en specifik diagnos för att få hjälp av exempelvis psykiatrin. Det räcker inte med att man mår dåligt och lider, man måste passa in någonstans också. Sedan tror jag det är bra att inte fästa sig för mycket vid sina diagnoser. Psykiatriska sådana är trots allt en subjektiv bedömning, ibland även somatiska. Själv fick jag t.ex epilepsi för tio år sedan efter ett krampanfall. Jag var jätteledsen och trodde att jag aldrig mer skulle kunna köra bil. Ett par år senare visade det sig dock att jag inte längre uppfyllde kriterierna, jag hade inte fått några fler anfall och det gick inte att se någon på EEG:en. Förmodligen utlöstes det första av stark psykisk press i samband med undervikt och att jag åt krampsänkande mediciner (…)

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

