Recension: Handelsvara: kvinna

Senaste boken att ställa i hyllan är Handelsvara: kvinna. Den är skriven av journalisten Johanna Bäckström Lerneby (som också är en f.d kollega till mig) Det är en reportagebok 21 åriga Diana och varför den svenska sexhandeln inte går att stoppa. Rumänska Diana kom till Sverige i tron om att hon skulle få ett vårdjobb, men i stället säljs hon som prostituerad, lurad av mannen som är hennes barns pappa. Under hot och repressalier tvingas hon ut på gatan där svenska män köper hennes kropp för 500 kronor. Det är en nära, öppen och så klart förskräcklig berättelse. Att Sverige har världens starkaste lagar mot människohandel hjälper inte. Trots en omfattande rättsprocess låter åklagarväsendet Dianas värsta plågoande löpa fritt. I landets största traffickinghärva.

Jag mådde fysiskt illa av att ta mig igenom vissa delar av boken. Hur Diana måste ha känt sig, och förmodligen fortfarande känner sig, kan jag inte ens föreställa mig. Men just därför är det viktig läsning. För det pågår fortfarande på en gata nära mig.

Författare: Johanna Bäckström Lerneby
Betyg: 3

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

