Gymmet

Jag undrar om jag någonsin kommer tycka om att vara där. Bland alla dessa konstiga apparater, speglar och lätt hysteriska människor. Känner mig alltid klenast av alla. Det handlar inte så mycket om kroppsstorlek längre, mer det här att jag är övertygad om att jag aldrig kommer bli varken lite stark är någorlunda vältränad. Att min kropp kommer svara på träningen. Jag funderar på hur mycket alla dessa år av skolgympa har förstört. Egentligen var jag ganska aktiv som barn och tonåring. Cyklade till skolan och stallet, muckade, ryktade och red i vissa perioder flera timmar om dagen. Ändå förutsatte både jag och mina klasskompisar att jag var otränad eftersom jag avskydde bollsporter, ogillade friidrott och tyckte att redskapen i gymnastik var lite läskiga. Det enda jag var riktigt bra på var orientering, men det var ju inte speciellt statusfyllt. Därför blev gympalektionerna något jag ofta fasade för, men ändå plikttroget gick på.
Jag tror knappast jag är ensam om den här upplevelsen och undrar hur många fler som förknippar träning med jobbiga skolminnen. Gör ni?

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gymmet

  1. Märta Kajsa skriver:

    Jag var livrädd för all fysisk aktivitet utom typ promenader under många år på grund av traumatiska minnen från den hemska skolgympan. Det är först på senare år som jag försiktigt vågat börja gymma på Friskis och svettis, och nu tycker jag om det och tränar ganska mycket. Men det är fruktansvärt hur mycket skolgympan förstörde.

  2. weblingen skriver:

    Tycker man vänjer sig efter ett tag då man märker att alla fokuserar på sin egen träning på gymmet och inte bryr sig vad man själv gör.

Kommentera

