Kroppsideal ger ångestfyllda kval

Få kan väl ha missat att vi lever i en utseendekultur. Och jakten på det perfekta utseendet har skapat en miljardindustri, det sa universitetslektorn i psykologi, Carolina Lunde, när hon föreläste på stadsbiblioteket i går. Hon berättade att en tredjedel av alla unga flickor, och en fjärdedel av pojkarna i missnöjda med sina kroppar. Lite generaliserat kan man säga att det finns tre faktorer som påverkar barnen. Medierna, föräldrarna och kompisarna. Exempelvis. Experimentella studier visar att barn som leker med barbies blir mer negativa mot sina kroppar. Och unga som upplever att deras föräldrar är missnöjda med sitt utseende, är själva mer kritiska mot sina kroppar. Idag är internet tyvärr ofta en stor press för barnen. De jagar den perfekta selfien för att bli ”gillade”. Det är också många som oroar sig för att ”fula” bilder på dem ska läggas upp på nätet.

En annan intressant, men inte så konstig faktor, är att barn som blivit mobbade har mer kroppsförakt än andra. Det här väcker en del minnen hos mig. Som barn fick jag höra mycket glåpord för min kropp. Det hände också att jag blev slagen och inte kunde försvara mig, eftersom jag inte var lika stark som den personen som var på mig. Jag tror det här är en orsak till att jag fick ätstörningar, och att jag än idag har svårt att acceptera min kropp. Under tiden jag fick behandling för min anorexi träffade jag flera andra tjejer som också blivit mobbade. De hade till exempel fått höra ”Här kommer hon med den feta röven”.  Jag förstår inte hur sådant här kan få pågå i skolan utan att vuxna sätter stopp. Vilken annan arbetsplats hade accepterat det? Mobbningen orsakade många års svårt lidande, även efter den hade slutat. Ärren fanns ju kvar.

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kroppsideal ger ångestfyllda kval

  1. TicTacToe skriver:

    Usch blir så arg och ledsen att höra om mobbning! 😦 När jag var liten umgicks jag en del med olika personer som var mobbade i skolan och försökte alltid att försvara dem. Kommer ihåg att jag alltid blev så förvånad över hur elaka folk kunde vara. Trots att jag inte själv varit utsatt så har de erfarenheterna präglat mig, som att jag är beredd på att höra elaka saker från andra som man inte känner.

    Synd att du har fått höra negativa kommentarer om din kropp. Ingen har rätt att döma din kropp på det viset! Hoppas att du får höra snälla kommentarer i dagsläget för du verkar vara en fin person trots att jag inte känner dig ❤

Kommentera

