Långsamt farväl

Bild

Du hade valt låtarna till din begravning i går. Bland annat en av låt favoriten från vår tid tillsammans, Sara Löfgren. Det blev en fin ceremoni men så himla sorglig. Ljust fast mörkt. Solen kikade in genom fönstren i den lilla bykyrkan där du vuxit upp. Jag önskade nästan att himlen också skulle börja gråta. Allt kändes så overkligt och samtidigt väldigt konkret. Slutet är verkligen ett slut, och konsekvensen av att du inte orkade mer.

Jag klappade lite på din kista när jag la dit blomman och tog farväl. Önskar att jag hade fått röra vid ett levande du i stället. Hej då. Men jag log faktiskt nästan när jag såg colaflaskan bredvid fotot på dig. Den blev miitt första och sista minne av dig.

Så mycket mer om själva tillställningen vill jag inte skriva, jag vill inte smeta i din död och tänker på dina anhöriga. Trots att jag knappt känner några av dem fick jag krama om ett par stycken efteråt. Under själva akten satt jag dock ensam. Det var tungt. Jag skänkte en tacksamhetens tanke till kyrkvärden som berättade vilken sida jag skulle sitta på, och visade oss när det var dags att ta farväl. Sådana simpla, praktiska saker hade jag inte haft ork att tänka ut själv.

I dag är jag trött och ledsen, men faktiskt lite lugnare. Det kändes skönt och rätt att få ta ett riktigt avskeda av dig.

Sov gott nu, älskade vän.

Bild
Det tar att ta farväl

 

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Psykiatri och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Långsamt farväl

  1. TicTacToe skriver:

    Bra att du gick på begravningen för även om de är så jobbiga så är de också givande för sorgeprocessen och att man tar ett ”fysiskt” farväl. Kan tänka mig att det var extra tufft för dig som gick dit ensam så det var riktigt strongt av dig.

    Hoppas att du ser till att ta lite extra hand om dig idag för det tar på en ❤

    Sv: Tack för din syn på detta med att jag går till psykiatrin.
    styrkekram

Kommentera

