Vikten av att skratta i stället för vikten av vikten

I helgen träffade jag en fin vän. Vi har en del liknande problematik, som ätstörningar. Men vi har också många andra saker gemensamt, exempelvis kärleken till hästar. Jag tycker det är viktigt att man kan prata om andra saker än bara elände, och det kan vi.

Vi smällde till ätstörningen med en chokladbakelse och kaffe. 1-0 till livet. Sen tittade vi på Bridget Jones baby. Den var rolig men lite förutsägbar, ungefär som förväntat alltså. I de tidigare filmerna var det mycket fokus på hennes vikt, vilket jag tyckte var ganska störande. Det blev som att filmerna ville säga till oss att man inte ska vara nöjd om man är normalviktig, utan fixerad och olycklig. I Bridget Jones Baby är hon lycklig för att hon har gjort karriär och ”uppnått sin idealvikt”. Äntligen är livet ganska bra (förutom att hon inte har någon pojkvän). Alltså; jobb, idealvikt och pojkvän = lycka. Jag ställer mig tveksam till detta. Själv har jag haft både statusfyllt arbete och varit smal, men inte mått bra. Alls. Men jag tror på relationer. Däremot måste det kanske inte vara just till en partner. Undersökningar visar att singlar är minst lika lyckliga om de har ett bra nätverk omkring sig.

Och så tror jag på att skratta. Som vi gjorde på bion. Kanske delvis för att det var så många andra i publiken som gjorde det. Glädje smittar. Jag måste få mer av det.

Filmbetyg: 4

Om S:et

Journalist som just nu jobbar mest med mig själv. Samhällsintresserad och samhällskritisk. Skriver en del om ätstörningar och annan psykisk ohälsa. Och saker som ger mig energi, intressanta föreläsningar, skapande och böcker.
Det här inlägget postades i Film, Psykisk ohälsa, Vänskap. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vikten av att skratta i stället för vikten av vikten

  1. tictactoet skriver:

    Heja er som fikade! 😀

    Som jag skrev till dig så tycker jag att det är helt stört att det ska vara så mycket fokus på hennes vikt. Dessutom tycker jag inte att hon är mullig som de vill framställa henne.

    Oavsett innehållet i filmen så lät det väldigt givande för dig att du fick skratta. När man mått dåligt så länge så kan man glömma av hur det är att ha kul, att må bra och att skratta. Hoppas på mer sådant för dig framöver! 😀

  2. annapanna skriver:

    Ja vilken kväll det blev ❣❣❣ o jag håller med. Det hade väl vart mer sevärt om hon hade samma ”vikt” som innan men trivdes i sig själv. Den va bra 😊 Men lite som du säger. Vissa saker stör man sig lite på när man tänker på vad filmen är uppbyggd på för värdegrunder hos människorna.
    Men den va ändå sevärd. Mkt för skådespelarna och även för att man följt alla innan o det var en typisk bridgetfilm.
    Nu fumlar jag bara.
    Tack för den fina kvällen. Jag kommer ALDRIG glömma den ❤️ Det du gav mig värmer min själ. Och det är bra vi kan prata om annat än ätstörning ❤️ Massa massa kramar o sov gott

Kommentera

